ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות אשקלון
|
2026-09
25/05/2010
|
בפני השופט:
עמירם דננברג
|
- נגד - |
התובע:
חג`בי נתן
|
הנתבע:
א. ציון מושבים לרכב בע"מ
|
פסק-דין |
פסק דין
התובע רכש את רכבו בחודש יוני 2008, ונסע איתו עד חודש דצמבר כאשר בחודשי הקיץ הוא הפעיל מזגן. את מערכת מיזוג האוויר ברכבו התקינה אצלו הנתבעת.
בחודש דצמבר בשעה 3:00 לפנות בוקר כפי שעולה מדברים שמסר הנתבע למומחה מטעמו, אלי היינה, הוא הפעיל חימום ואחרי כ- 10 דקות הוא דומם מנוע, ישב בתוך הרכב והרגיש ריח של שריפה הציץ החוצה ולא ראה כלום אך העשן המשיך בתוך הקבינה. הוא יצא החוצה, פתח את מכסה המנוע וראה להבה בצד ימין של הרכב כשעומד מולו והוא קרא למאבטח, והביא בקבוק מים ו"גם לי היה בקבוק מים והם כיבו את השריפה".
כאמור את מערכת מיזוג האוויר עשה התובע אצל הנתבעת.
לפי גירסתו של התובע המבוססת בעיקרה על מומחה לשריפות והצתות אלי היינה הגיע אותו מומחה בסעיף 4 לחוות דעתו שצורף לתיק למסקנה כי בסיכון חקירה הגעתי למסקנה כי השריפה נגרמה כתוצאה מהתחממות בית פיוז של מוליך זרם בלתי מקורי המזין תיבת ממסרים השולטת על פעולת מזגן בלתי מקורי אשר הותקן על ידי חברת א.ציון בע"מ, כמפורט בגוף הדוח.
בהמשך חוות הדעת אומר אותו מומחה שבית הפיוז אשר חובר אל הכבל הנ"ל במרחק של כ- 20 ס"מ נקודת החיבור לתיבת נתיכי תא המנוע "נעלם" מהזירה וזאת נאמר בסעיף 2.3 בחוות הדעת.
בפרק 4 שהוא פרק המסקנות, אמר אותו מומחה בסעיף 4.1, על פי הממצאים תבניות האש ומתווה הבערה כפי שפורטו בפרק הממצאים מוקד אש מקומי הוא מוגדר, נמצא בפינה השמאלית הקדמית של תא המנוע באזור תיבת נתיכי תא המנוע.
נבדקה ונפסלה האפשרות שהשריפה נגרמה כתוצאה מכשל חשמלי כלשהו במערכות חשמל מקוריות של הרכב.
ניתן לקבוע כי השריפה נגרמה כתוצאה מהתחממות של בית הפיוז של מוליך זרם בלתי מקרוי מזין תיבת ממסרים השולטת על פעולת מזגן בלתי מקורי אשר הותקן על ידי חברת א. צ. ציון.
השריפה פרצה כתוצאה מהתקנה בלתי מקורית של מזגן ולפיכך אין אחראיות יצרן רכב לאירוע שריפה זה.
השמאי דני אפלבוים בדק את התאונה נשוא משפט זה מטעם הנתבעת וחוות דעתו צרופה לתיק.
מומחה זה מציין כי מתג ההפעלה של מיזוג אוויר נמצאת ליד לוח שעונים של הרכב והוא מהווה יחידה נפרדת של המערכת ללא כל קשר למערכת החימום מכל סוג שהוא או שאר המערכות ברכב למעט מערכתה המיזוג (תוספת למיזוג מקורי).
בהמשך חוות הדעת מציין אותו מומחה כי המערכת הותקנה בחודש מאי 2008, פעלה כנדרש בתקופת הקיץ במשך כחצי שנה.
המערכת משמשת לקירור תא המרכב בלבד.
הדליקה במערכת קרתה כחצי שנה לאחר שזו הותקנה ברכב.
בתקופה בה הופעלה מערכת החימום לא היה שימוש במזגן שרק הוא הותקן על ידי הנתבעת.
הפעלת המערכת של החימום גרמה לקצר והשריפה ומקרה זה חזר על עצמו, כך גם עולה ממכתבו של בעל הרכב בחודש אפריל 09.
אדגיש כי המקרה אירע רק כחצי שנה לאחר שהמערכת הותקנה ובתקופה החמה בעיה שימוש במזגן תא הנוסעים לא קרה דבר.
הפעלת מערכת החימום ברכב היא שגרמה להתפרצות העשן אש, מערכת החימום אינה קשורה כלל במערכת המיזוג וכפתור ההעפלה שלה שונה ואין קשר כלל בכפתור הפעלת המיזוג.
בית הנתיך והנתיך 40 אמפר של המזגן לא נבדק על ידי חוקר השריפות מאחר וזה "נעלם" מהזירה.